De overnamebod van Cohesity op Veritas Technologies LLC mag niet als een verrassing komen, een dergelijke deal was erg voorspelbaar. Wie door de wolk van AI en andere marketingtermen heen prikt ziet twee bedrijven die op zoek moesten naar een oplossing.
Over de oplossingen die beide bedrijven brengen gaat dit artikel nadrukkelijk niet. De markten die ze bedienen zijn bij de lezers min of meer bekend. Concurrentie is er genoeg en daar ligt de oorzaak van deze deal ook niet.
Het draait om de investeerders
De partijen die er voor zorgen dat zowel Veritas als Cohesity kunnen bestaan, daar draait het om. Veritas is deel van investeerder Carlyle, die heeft in 2016 $8 miljard voor de aankoop betaald. Cohesity heeft SoftBank achter zich staan.
Mislukte IPO
Deze twee investeerders verdienen aan het verschil tussen inkoop en verkoop van bedrijven. De waarde van Cohesity was begin 2021 op papier – zonder diepgaande onderbouwing – opeens $3,7 miljard en dat was een derde meer dan het jaar daarvoor. Reden genoeg voor de oprichter en anderen het gerucht aan te wakkeren dat er een beursgang werd overwogen.
Wat er toen gebeurde is velen ontgaan want er waren belangrijkere zaken. Om te beginnen was er een onverwachte uitstroom van senior personeel bij Cohesity. Die was zo groot dat de IPO plannen in de zomer van 2022 tot stilstand kwamen. Medio 2023 werd het IPO vuurtje weer langzaam aangewakkerd, maar erg veel enthousiasme was er schijnbaar niet.
Rol investeerder
Als de huidige organisatie een IPO niet voor elkaar krijgt dan kan een investeerder een paar dingen doen. Het hele management vervangen is daarbij een optie, maar in dit geval is gekozen voor het vergroten van de business. Dat moet er op termijn voor zorgen dat beleggers wel bereid een beursgang mogelijk te maken.
Gelukkig zijn er genoeg partijen die te koop zijn en waarvan het portfolio niet te veel overlap vertoont. Carlyle had het beste aanbod en komt op die manier af van een investering waarvan nog niet helemaal duidelijk is of die het verwachtte rendement heeft opgeleverd. Die rekensom zal later wel duidelijk worden.
Geen AI
Vergeet het hele verhaal dat de AI kennis van de een en het cloudaanbod van de ander zo goed en mooi zijn dat er een uniek aanbod zal ontstaan. Dat er iets met Cohesity moest gebeuren was gewoon erg voorspelbaar en de gevonden oplossing is voor de achterliggende partijen een goede tussenoplossing.